ישנן צורות רבות לעבירת אלימות, כאשר כל אחת גוררת אחריה עונשים מסוג שונה. לאור העלייה במקרי האלימות בישראל בשנים האחרונות, החליטו בתי המשפט להתייחס לכל עבירות האלימות בצורה מחמירה, כאשר חלק לא מבוטל מהתביעות מסתיימות במאסר של הנאשם. כאן נדון בסוגי עבירות האלימות השונות, בעונשים שהן גוררות וכמובן בייצוג המשפטי המגיע לכל חשוד או נאשם בעבירות אלה.

המניע

חומרת  עבירות האלימות תלויה גם במניע של הנאשם. אם הרקע שבעקבותיו התבצעה העבירה הוא גזעני למשל, יפעל בית המשפט ביד קשה נגד הנאשם. כמו כן, בית המשפט יתייחס בחומרה גם אם מדובר בעבירה בעלת רקע לאומני. בנוסף, בית המשפט צריך להתחשב ביסוד הנפשי שהיה לנאשם כשביצע את העבירה, כאשר העונשים עשויים להיות שונים בין אם המעשה נעשה מתוך כוונה, קלות דעת או רשלנות.

סוגים של אלימות

לא כל עבירות האלימות חמורות באותה מידה. פגיעה קשה בגוף אינה שוות ערך לדין עבירת אלימות קלה בסכסוך על חנייה למשל. בנוסף לכך, בית המשפט מבדיל בין סוגים שונים של אלימות: אלימות שמובילה לחבלות ופגיעות גוף קשות לדוגמא ("תקיפה הגורמת חבלה ממשית"), תוביל לעונשים חמורים. כמו כן, אלימות שמופנת נגד קשישים או קטינים ("חסרי ישע"), תיחשב לעבירת אלימות חמורה בעיני בית המשפט. עוד סוג של עבירת אלימות היא אלימות נגד עובד ציבור.

93

אם העבירה נעשתה כלפי עובד ציבור, שתפקידו קשור בביצוע העבירה, יגזור בית המשפט על העבריין עד שלוש שנים בבית הסוהר. אם התקיפה התבצעה תוך שימוש בנשק קר או חם, או שהתוקף ביצע את העבירה בעזרת עוד אנשים, עלול בית המשפט לגזור על הנאשם עד חמש שנים בבית הסוהר. על הקו שבין עבירת אלימות קלה לחמורה ניתן לדון ולשכנע את בית המשפט אם משתפים פעולה עם עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה.

עבירת שוד נחשבת לאחת מעבירות האלימות החמורות ביותר ומאגדת בתוכה גם עבירת רכוש. אם השוד נעשה בשימוש בנשק קר או חם והתבצעה בעזרתם תקיפה לפני, תוך כדי או אחרי השוד, רשאי בית המשפט לגזור על הנאשמים עד 14 שנות מאסר ובמקרים מסוימים עד 20 שנות מאסר.

מאידך, ישנם מקרים בהם הענישה קלה יותר. אם לדוגמה מבצע העבירה עשה זאת תוך כדי קטטה עם אנשים אחרים, בית המשפט יכול לגזור עליו עד שנה מאסר. זאת אם התקיפה הייתה הדדית, שכן אף אחד מהצדדים לא טען להגנה עצמית.

לסיכום, לא כל עבירות האלימות שוות בחומרתן. חומרת העונש תלויה במידת הפגיעה הפיזית, במניע והיסוד הנפשי של התוקף, אם הוא פעל מתוך הגנה עצמית, בזהות הנתקף ובשאלה אם היה שימוש בנשק חם או קר במהלך התקיפה. נסיבות התקיפה והיסוד הנפשי עשויות להקל על העונש במידה רבה, כאשר שוכרים את שירותיו של עורך דין פלילי שבקיא בתחום.