יחד עם הקדמה הטכנולוגית הרבה שהביא עמו ענף המחשוב והסייבר, כך גם המחוקק עשה כברת דרך ארוכה והתאים עצמו אל המציאות המשתנה לנגד עיניו. לא יהיה זה מוגזם לפסוק כי עידן הסייבר והמחשוב הביא עמו זן חדש של עבירות ופשיעה, זן שבמרבית המקרים איננו גלוי לציבור הרחב, ועם זאת בעל השפעות הרות אסון העלולות לפגוע בחברות עסקיות ואינדיבידואלים כאחד.

כיצד החוק מתייחס לעבירת מחשוב?

עבירות המחשוב והסייבר אינן פסחו על עיניו של המחוקק, והמשפט הפלילי מתייחס לתחום זה באופן ממוקד תחת ענף העונה לשם עבירות מחשוב. בכללותן, עבירות המחשוב שמות את הדגש על שני סוגים של פשיעה: האחד מקרים בהם המחשב משמש ככלי לביצוע עבירה, והשני מקרים בהם המחשב הוא אמצעי שהוביל לדבר העבירה.

אילו עבירות יכולות להתבצע באמצעות מחשב?

ישנו סעיף מיוחד בחוק המתייחס באופן פרטני לעבירות פריצה המתבצעות באמצעות המחשב. להבדיל מעבירות פליליות מקבילות, מספיק כי גורם מסוים יפרוץ למחשב שלא כחוק, בכדי שהתביעה תוכל להגיש כנגדו כתב אישום בדבר ביצוע עבירה פלילית.

עבירות המתבצעות על-ידי המחשב כוללות בתוכן פריצה, זיוף, גניבת מידע והשתלת גורמים זדוניים לפגיעה באתרים, תוכנות ויישומים. לאור הרגישות הגבוהה והפגיעה בפרטיות, עבירות שכאלו יכולות להגיע לענישה חמורה של עד 7 שנות מאסר בפועל.

אילו עבירות יכולות להתבצע במחשב?

החוק מבדיל בין עבירות שהתבצעו כנגד כלי ממוחשב לבין עבירות שהתבצעו בתכניו של המחשב עצמו. כך לצורך הדוגמה, החזקת חומרים אסורים כגון תכנים פדופילים עלולה להוביל למאסר בפועל. תחום נוסף שלמרבה הצער הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות, הוא הפצתם של חומרים פרטיים וזאת לאחר שהורדו ממחשבו של אדם אחר. עצם החזקת החומרים, דינה עבירה פלילית, אך השגתם באמצעות פריצה, עלולה להביא לענישה מחמירה אף יותר. ענף המחשוב מצריך בקיאות בדין הפלילי הבינלאומי. דוגמה לכך ניתן למצוא באתרי ההימורים שפעילותם בארץ אסורה.

ייצוג על-ידי עורך דין

כמו עבירות פליליות רבות, גם בעבירות מחשוב וסייבר, אנשים מן השורה עלולים למצוא עצמם בתרחישי בלהות בהם חשוב להיוועץ ולהסתמך על שירותיו של עורך דין המתמחה בפלילים. כבר מן החקירה הראשונית במשטרה, עלול הנחקר למצוא עצמו מוטח בשורה ארוכה של עבירות שונות החל מהחזקת חומרים אסורים, דרך הפצתם בציבור ועד לפריצה אל מחשבו של גורם אחר.

בשנים האחרונות, לאור העבירות הרבות הנוגעות כיום לענף הסייבר והמחשוב, החל תחום הייצוג הפלילי טכנולוגי לגשר על הפער הרב שנוצר, וזאת על מנת שיוכל להבטיח את ייצוגם המלא והמקצועי של נאשמים בדבר עבירות מחשוב. אף על פי שהחוק מכיר בפעולות כאלו ואחרות כעבירות הגוררות עמן ענישה, נותר ענף המחשבים והסייבר לקשה ומאתגר גם עבור טובי המשפטנים במסגרת ערכאות בית המשפט.

אהבת? דרג!
אודות המחבר